Když jsem byl malý kluk, docházel jsem občas na návštěvu k mému spolužákovi, který bydlel v jedné ulici. Jen o tři domy dál. V jeho dětském pokoji se nacházelo modelové kolejiště. Martin měl doma modely vláčků v rozměru TT, což je měřítko 1:120. Rozchod železniční tratě 1435 mm se v jeho pokoji zmenšil na titěrnou velikost dvanácti milimetrů. Výhodou takto malých modelů bylo hlavně to, že se jich vešlo na malý prostor poměrně mnoho. Jako kluci jsme tu měli možnost pozorovat kolejová vozidla, co například rozváží kapaliny v cisternách. Anebo uhlí. Provoz na té opravdové železnici se neobejde bez pružin.
Jsou součástí každého kolejového vozidla a týká se to jak přepravy cestujících, tak i neživého nákladu. Pozorovali jste někdy skutečný nákladní vlak, jak se žene po kolejích a veze třeba hromady písku, který je potřebný na stavbě silnice na druhém konci republiky? Po železnici se stále přepravuje mnoho nákladu a je tedy žádoucí dodávat na trh speciální pružinovou ocel, která je jedním z typů ušlechtilé legované oceli. Tento produkt ocelářské výroby se označuje jako 1.8159. Je znám také jako 51CrV4 a rovněž jako ČSN 15 260. Tato ušlechtilá ocel třídy 15 je legována křemíkem, manganem, chromem a vanadem.
Chemické složení oceli se stará o to, aby byla dostatečně pevná a tvrdá. A aby také dobře odolávala opotřebení. Materiál 1.8159 je kromě železnice využitelný i v automobilovém průmyslu pro zhotovení hřídelí, ozubených kol a dalších dílů, které musí odolat únavovému namáhání. Tento materiál se uplatní i ve strojírenství, kde se s ním počítá například pro výrobu ložisek. Z oceli ČSN 15 260 se vyrábí také řezné nástroje, kupříkladu vrtáky a nože. Ocelárny však dodávají na trh i jinou ocel, například ocel žáruvzdornou nerezovou, kotlovou, nízkouhlíkovou konstrukční ocel, nitridační ocel, cementační ocel, ložiskovou ocel atd.